- はじめに
- 本書の構成と使い方
- Part 1 1年生の英語スキット20
- Skit[1] Hi Ken, how are you?
- 挨拶
- Skit[2] What's this in English?
- 疑問詞what
- Skit[3] What's your favorite manga?
- 疑問詞what
- Skit[4] Do you have any brothers or sisters?
- Do you have〜?
- Skit[5] What sort of movies do you like?
- 疑問詞what What 〜 do you like?
- Skit[6] How do you get to school?
- 疑問詞how How do you get to 〜?
- Skit[7] How many friends do you have?
- How many 〜?
- Skit[8] Don't play games!
- 否定の命令文 Don't 〜.
- Skit[9] Excuse me, where is the English department?
- 疑問詞where Where is 〜?
- Skit[10] Who is your idol?
- 疑問詞who Who is 〜?
- Skit[11] When do you practice the drums?
- 疑問詞when When do you practice 〜? / When is 〜?
- Skit[12] Does Becky play on your basketball team?
- 主語が三人称・単数で現在のとき Does Becky play 〜?
- Skit[13] What time is it?
- 時刻をたずねる言い方
- Skit[14] What are you eating?
- 現在進行形
- Skit[15] Whose bag is this?
- 疑問詞whose Whose+名詞 〜?
- Skit[16] Can you skate, Becky?
- 助動詞canの疑問文
- Skit[17] Can I come with you?
- 助動詞can(許可) Can I 〜?
- Skit[18] Can you come to the movies with me?
- 助動詞can(依頼) Can you 〜?
- Skit[19] What did you do in Golden Week, Judy?
- 過去形の文
- Skit[20] Talking about Japanese Culture
- 発信型日本文化について
- 1年生用Skitシート
- Part 2 2年生の英語スキット20
- Skit[1] How was your weekend?
- be動詞の過去形(was,were)
- Skit[2] I was waiting for your call!
- 過去進行形
- Skit[3] They will stay for one week.
- 助動詞will
- Skit[4] What are you going to do this weekend, Jiro?
- be going to+動詞の原形
- Skit[5] If my grades are good, my parents will buy me a new drum kit.
- 接続詞if
- Skit[6] There's a cockroach in the kitchen!!
- There is [are] 〜. とその疑問文
- Skit[7] I'm sure it'll be all right.
- I'm sure (that) 〜. / I hope (that) 〜. などの言い方
- Skit[8] Shopping ― How much is it?
- 買い物での表現
- Skit[9] I want to play the drums like you!
- 名詞的用法の不定詞(〜すること) 「want to +動詞の原形」など
- Skit[10] I'm going to the supermarket to buy some food for dinner.
- 副詞的用法の不定詞(〜するために)
- Skit[11] I have a lot of homework to do.
- 形容詞的用法の不定詞(〜するべき…,〜するための…)
- Skit[12] I like playing Chopin.
- 動名詞 like 〜ing,enjoy 〜ing,stop 〜ing
- Skit[13] Can you lend me some money?
- 目的語を2つ取る動詞(lend,teachなど)
- Skit[14] You look happy!
- look+形容詞(SVC)
- Skit[15] I have a headache.
- 体調や具合の悪いときの表現
- Skit[16] Yumi, you're taller than Saki now.
- 形容詞の比較級
- Skit[17] Which do you like better, salmon or umeboshi?
- 比較級better
- Skit[18] Is Mt. Fuji the highest mountain in Japan?
- 形容詞の最上級 as〜as,not as 〜 as
- Skit[19] Will you turn on the air conditioner?
- 助動詞will(依頼) Will you 〜?(〜してくれませんか?)
- Skit[20] Kinkaku-ji was built in 1397 by Ashikaga Yoshimitsu.
- 受け身形
- 2年生用Skitシート
- Part 3 3年生の英語スキット10
- Skit[1] I've been a Marinos fan since first grade.
- 現在完了形(継続)
- Skit[2] I've just got back from Hawaii.
- 現在完了形(完了)
- Skit[3] Have you ever been to New Zealand, Judy?
- 現在完了形(経験)
- Skit[4] It's difficult to get up early in the morning.
- It is ... to +動詞の原形〜.
- Skit[5] His parents named him Yuto.
- 「AはBを…と名づける」<主語+動詞+目的語+補語>
- Skit[6] Is there something you're looking for, Judy?
- 接触節
- Skit[7] He always tells me to go to bed early and get up early.
- 「tell+人+to+動詞の原形」などの表現
- Skit[8] I don't know why she's so angry.
- 間接疑問文
- Skit[9] I don't know how to use the controller.
- 主語+動詞+目的語(疑問詞+to+動詞の原形).
- Skit[10] She taught me how to make takoyaki.
- 主語+動詞+目的語+目的語(疑問詞+to+動詞の原形).
- 3年生用Skitシート
はじめに
はじめに本書の目的について述べたいと思います。
英語の授業では,教科書を指針として,日々,教師は学習者の学習の定着を見定めながら,自作のハンドアウトなどを作成し,授業に取り入れるなどして,生徒の学習の定着を図る努力をしています。教科書だけでは量的に十分なインプットとは言えませんし,質の高いインプットを増やすことによって生徒の学習の定着を図ることができると思います。教科書の進度に合わせ,本書のスキットを併用することによってインプットの量を補充し,生徒の学習の定着を図ることが本書のねらいです。
本書のスキットの特徴は以下の通りです。
教科書で文法を学習した後に,本書のスキットをact outしながら学習した文法事項の定着を図ります。授業時数が限られていますので,生徒の学習の定着を見て必要に応じて本書のスキットを活用していくのがよいと思います。
本書で提供するスキットは,教科書の制限された文法や語彙のしばりと比べると,自由度は高いのですが,教科書の文法事項や語彙から大きく外れることのないようにし,スキットを通して自然な英語をインプットするように心がけています。
検定教科書の文法配列に従ってスキットを作成しています。文法面では教科書に従いながら語彙については生徒の生活を反映する上で必要な語彙を取り込むようにしています。
また,スキットの舞台は都内にある架空のインターナショナルスクールを設定しており,スキットの話題については,学校内外での中学生の生活を反映するように心がけています。
話題として,日本文化の発信を意識して日本文化に関するスキットも取り入れています。
本書のスキットは筆者らが実際の授業でも活用したものが少なくありません。多くの先生方や生徒の皆さんと共有できれば,筆者としてこれに勝る喜びはありません。
この本の出版にあたり,明治図書出版の木山麻衣子さん,湯浅拓子さんには大変お世話になりました。
そして最後に,日々授業を一緒に作ってくれた生徒の皆さんに心よりお礼を述べたいと思います。
平成22年2月 /Daniel Lyttelton /日臺 滋之
-
- 明治図書